Search This Blog

Wednesday, 5 October 2011

First real drive after the swap.

Took my car for a real drive this evening while Auto-tuning the fuelmap!

What a difference, never seen that needle move so fast when I hit that pedal. First of all, the idle... its so rock steady... In "P" it stays on 800 +/-20 rpm and when putting it in drive it slows down to about 600 rpm without any hesitation. The sound from the engine is also different, more smooth and it responses direct on any throttle-change, before there where a little lag.

I spend 50$ to registrate the Tuning software for MegaSquirt and to enable the autotune-feature. Made a ruff estimation of the Air/Fuel need and created a map(picture). Vertical axle is the Load(Throttle opening) and Horisontal the rpm...

Acceleration = rich mixture(below AFR 14.7:1 green area).
Cruizing = Lean mixture(above AFR 14.7:1 red/brown area).
At normal cruizing I usally have a load at 40 and 2500rpm , so my Air/Fuel-ratio stays over the optimal lambda 1 (AFR14.7:1), a little lean when cruizing...
At idle I stay between AFR 13.5 to 14.3, a little rich when idling...

The software then use this AFR-map as target and the Wideband-lambda sensor to tune in/correct the necassery amount of fuel in the actual fuel map. Took the car for a ride, started the auto-tuning and It just got better and better while driving. Of course it needs more fine tuning but the car runs better then ever before although I had a well working K-Jet system before.
To bad I didn't make a acceleration movie before the swap but I will make one now.

5 comments:

  1. Det låter spännande det där :) Tänkte jag skulle göra en snarlik modifiering på min Geländewagen då jag ledsnat på den mekaniska "bromsklossen" som sitter där original. hur mycket sänkte du bränsleförbrukningen? Hur är den totala funktionen? Jag har ju en kompressions sänkt m110 motor(GW orginal). så ev kanske jag kommer komplettera med en lågtryckssnurra. vad blev kostnaden för modifieringen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bensinförbrukningen är ca 1,2/mil blandad körning men har varit nere på strax över litern på landsväg.
      Kostnaden blir ca 10000 för bränsle och tändnings konvertering. Men mycket kan hittas på skroten om man har tid att leta lite och då sjunker priset så klart.
      Kan bara säga att det blir en helt ny motor efteråt.
      Mha en dator och gratis program kan du se precis hur motorn jobbar och finjustera värdena. Har precis börjat finjustera min tändnings map för att få ner förbrukningen ytterligare(hoppas jag).

      Delete
    2. 1.2 låter ju helt okej!! har varit nere på 1.4 landsväg när allt var i ordning men nu har bla kallstarts automatiken börjat krångla. 10 lax låter ju som helt vettiga pengar!!! Behöver man lämna bilen till någon som gör en grund mappning eller fixar man det själv?

      Delete
    3. Du kan få mina mappar och om du har möjlighet att komma förbi Nord Östra Skåne så hjälper jag till så gott det går...
      Vet inte om du kan skicka din email på nåt sätt,ev skriv den här så raderar jag inlägget direkt efter jag fått den, så mailar jag dej... Vill du så kan du få mitt nummer om du vill diskutera en ombyggnad(hjälper faktiskt en annan person just nu med en ombyggnad).

      Delete
    4. Email removed by me...

      Delete